Her kan du læse de spørgsmål, som øresundeksperterne tidligere har besvaret.
Jeg bor i Malmø men er dansk statsborger, jeg arbejder pt. som fastansat i staten men har et ønske om at begynde som freelance IT konsulent enten som hoved- eller bibeskæftigelse. Det er tanken at jeg udelukkende vil arbejde som freelance konsulent i Danmark, enten direkte for en virksomhed eller gennem et bureau. Jeg har tidligere haft et CVR enkeltmandsfirma (var bosat i Danmark) men hvordan skal jeg etablere mig i dag som bosiddende i Malmø, skal jeg oprette et enskildfirma i Sverige med F-skatt? Hvordan vil det i så fald være med socialbidrag, fakturering (med eller uden moms) etc. Jeg har søgt efter en guide hvor man trin for trin vil kunne se hvad man skal gøre når man ønsker at sælge konsulentydelser i Danmark.
Vi har en medarbejder der er gravid, der skal føde til januar 2025. Hvordan skal vi/hun forholde os, hvis hun bliver sygemeldt i graviditeten (mht SKAT) - hun er bosat i Sverige med en svensk partner. Jeg går udfra at hun følger de danske barselsregler - er det os som arbejdsgiver der skal sikre at barselsorloven bliver korrekt fordelt ml Danmark og Sverige? (ml far og mor). Er der andre ting vi skal være opmærksomme på?
Hej, Vi er pt. igang med at ansætte en svensk medarbejder (bosiddende i Helsingborg) på en dansk ansættelseskontrakt. Planen er, at hun skal varetage vores B2B salg til engros kunder i Sverige (tøjsalg). Vi er i tvivl om hvorvidt vi kan undgå at oprette et fast driftsted og derved betale SKAT til Sverige - optimalt ønsker vi kun at foretage momsregistering. Vedkommende er OK med at vi følger Dansk Funktionærlov og at Dansk Lov generelt er gældende. Kan vi undgå at oprette et Fast Drifstted og betale SKAT separat til SE? Det vil give os meget ekstra administration.
Hej. Jeg er ansat i et dansk selskab, og skal nu ansætte en studentermedhjælper i Sverige, hvor vi allerede har fire ansatte i vores svenske selskab. Vi anvender i dag en svensk kontrakt, men har aldrig haft en Studentermedhjælper ansat. Vi påtænker at personen skal arbejde ca. 10-15 timer om ugen hvor timerne indrapporteres til os. Er der noget man skal opmærksom på? Jeg tænker bl.a. opsigelsesvarsel, hvor meget ferie skal personen have osv. I øvrigt kunne jeg godt bruge sparring i det hele taget omkring ansættelsesforhold i Sverige.
Vi er en dansk forening der også har ansvaret for driften af en søsterforening i Sverige. Vi har således ansvaret for et sekretariat på 4 ansatte i Sverige. På grund af nedgang i aktiviteterne i Sverige ser ud os nødsaget til at ændre i stillingsindholdet for en af de ansatte. Som det er nu har vi en medarbejder, der arbejder fuld tid med understøttelse af frivillige. Denne stilling ændres så den fremover kommer til at bestå af 50% understøttelse af frivillige og 50% markedsføring af foreningens aktiviteter. Den medarbejder, der varetager funktionen for nuværende har ikke de markedsføringskompetencer, der skal til for at løse opgaven. Mit spørgsmål er følgende: Kan vi afskedige den pågældende medarbejder med den begrundelse at hun ikke har de nødvendige kompetencer som stillingen delvist kommer til at bestå af? Eller må vi meddele hende at hendes stilling fremover bliver på 50% og at vi så rekrutterer en anden person til den anden halvdel af stillingen? Hvad er varslingsreglerne for den pågældende svenske medarbejder - hun har 5 års anciennitet. Vi har ikke kollektivaftale.
Hvordan får man en bankkonto i Sverige som man skal bruge til sin virksomheds ansøgning ?. Du kan ikke få virksomhed uden en bankkonto og du kan ikke få bankkonto uden en virksomhed.
hello! We are a company in Denmark (Copenhagen), and a resident in Sweden (Gothenburg) would like to work with us as a service contractor. The type of services provided would be sales, done fully remote. Could you please advise: 1. this person is not registered as a one-man company in Sweden, what would it take for him to be able to do that and provide invoices? 2. can we, as a danish company contract his services and pay his monthly fees via invoices?
Hej Vi er en dansk totalentreprenør, som i maj måned skal starte på at bygge et stort landbrugsbyggeri. Byggeriet vil strække sig over ca. 2 år, og vi får derfor fastdriftssted i Sverige. Vi sender ca. 15-20 udenlandske medarbejdere til Sverige for at arbejde på byggeprojektet. De vil typisk arbejde 3 uger i Sverige og herefter være hjemme i hjemlandet 1 uge på afspadsering. Vi har nogle spørgsmål i forhold til disse medarbejdere: 1. Som vi forstår det, skal selve byggeprojektet og disse medarbejdere anmeldes til Arbetsmiljøverket senest ved 1. arbejdsdag i Sverige. Er dette korrekt forstået? 2. Vi påtænker at vente til vi får henvendelse ift. evt. overenskomsttegning med Byggnads. Byggare kræver ikke dette. Hvad er jeres anbefaling i forhold til dette? 3. I forhold til tegning af forsikringer via FORA - hvilke oplysninger skal der bruges til dette. Kan vi opnå dispensation i forhold til at tegne alle forsikringer? 4. Kan der arbejdes udover 40 timer i ugen i en 3-ugers periode (eksempelvis 50 timer fra man til fre) og så afspadseres op til 40 timer i den fjerde uge? Uden der skal betales overtidsbetaling? Vi har en arbejdstidsaftale med alle medarbejdere. Alle medarbejdere har en A1 fra Danmark. På forhånd tak.
Hej, Vi har en svensk medarbejder, som har været sygemeldt siden januar/februar måned. Er der en objektiv regel om, hvornår kan vi afskedige vedkommende pga sygdom, jfr. 120 dages reglen i Danmark? Er der en tilsvarende regle i Sverige herfor?
VI er ved at etablerer et dansk selskab og vil hører hvilke muligheder vi har for at benytte svensk personale og svenske biler i opstartsfasen. Hvilke regler skal vi forholde os til?
Hej Johan, Hvordan er regler for opsigelse af medarbejdere. Gives der først en advarsel ? Misligholdelsen af arbejdsforholdet kan skyldes i dårligt udførsel af arbejdsopgaverne. Er der forskel på en tidsbegrænset ansættelse eller fastansættelse ?, og hvordan er regler hvis afskedigelsen sker efter raskmelding ? Mvh
Hej, Vores virksomhed er registreret i Danmark, men vi planlægger at ansætte en svensk medarbejder, som er bosat i Sverige og udelukkende vil arbejde fra sin egen bopæl i Sverige, så skal denne medarbejder ansættes på en kontrakt efter dansk lovgivning eller svensk lovgivning?
Kan en svensk statsborger godt være ansat på en dansk ansættelseskontrakt under funktionærloven, men bo og arbejde i Sverige, og betale svensk skat? Og må vi aftale en løn i svenske kroner med medarbejderen i stedet for danske kroner?
Hej Jeg har et spørgsmål ang. betaling til det svenske sygesikringssystem. Jeg forsøger at få flere elektrikere, og har nu forsøgt mig i Sverige. Vi er bosiddende i Helsingør, Danmark. Jeg er blevet gjort bekendt med, at har de både arbejde i Sverige og Danmark kommer jeg i karambolage med 19,08% af lønnen til betaling af sociale sikringer/ydelser i Sverige, hvis arbejdet i Sverige overskrider 25% af arbejdstiden. I Danmark har vi, via ny ansættelsesbevislov pr. 01.07.23 fået forbud mod at skrive i ansættelseskontrakterne, at man ikke må have andet bijob, med mindre det er konkurrenceforvridende, så jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan jeg løser dette problem, hvis jeg skal ansætte elektrikere fra Sverige?
Jeg ansat i en dansk virksomhed, og jeg har en medarbejder i Sverige. Han er mellemleder for en afdeling med 4 medarbejdere, som er en støttefunktion. Han blev ansat 1. august 2022. En del af den ansattes ansvar er at bidrage til de daglige opgaver i afdelingen, drive eller medvirke i små eller større projekter, og understøtte både vores produktansvarlige og salg. Jeg har igennem en længere periode fulgt op på vedkommenes performance ift. de aftaler vi har lavet, da personen eksempelvis fortsat ikke bidrager til de daglige opgaver, vedkommende glemmer at indkalde til møder, dukker for sent op til møder, har ikke overblik over sine mails, den ansatte har ikke overblik over workload og ressourcer i afdelingen, hvilket bevirker at resten af organisationen lider under. Senest har jeg i august haft møde med den ansatte for at præsenteret vedkommende for en performance improvement plan, som vi har gennemgået, og som vi begge har underskrevet. Jeg har holdt 2 ugentlige møder med den ansatte siden, men det bliver dog ikke bedre. Der har været en enkelt uge hvor tingene gik lidt fremad, men nu er situation faldet tilbage igen. Nu er de nået til den konklusion at den ansatte skal ud, og mit spørgsmål er så hvilke muligheder jeg konkret har. Jeg mener ikke at advarsler mm. er en gangbar løsning, specielt da vedkommende er ansat som mellemleder. Kan jeg opsige? Og i givet fald, hvad kræver det? Kan jeg alternativt indgå en opsigelsesaftale med den ansatte, og hvor mange måneder kan jeg i så fald forvente at måtte kompensere vedkommende for?
Hej. Jeg får at vide at der for finansielle virksomheder gælder specielle regler ang ansættelse af mig som udenlandskdansker. Kan det virkelig passe at de ikke må ansætte mig? Hvilke regler gælder?
Vi er en dansk herretøjskæde som driver tøjbutikker i Sverige som mangler rådgivning (på dansk) omkring foredele / ulemper ved at lade os overenstkomstforhandle i Sverige. Kan I være behjælpelig hermed?
Jeg har en lille virksomhed i Danmark, og vil gerne ansætte en eller måske to svenske medarbejdere. Er jeg nødt til at registrere min virksomhed i Sverige, hvis jeg skal ansætte dem?
Vi levere et IT system til kommunale kunder i hele norden, og har indtil videre altid opkrævet kunderne i den lokale valuta. Vi har i vores kontrakter mulighed for at justere priserne årligt (både jf. forbrugerindeks og hvis anden lovmæssig begrundelse), men vi overveje at tilføje en standard for hvordan vi justere i forhold valuta udsving. Baggrunden er naturligvis det store fald som både den svenske og norske krone har gennemgået det sidste år, og som betyder at vi mister 10% indtægt når vi veksler vores indkomst til dkr. Er der en standard for hvordan man gør dette, og acceptere offentlige (kommunale) kunder overhovedet dette? Vi ville jo allerhelst opkræve i Euro, men har indtryk af at det er nærmest umuligt at få godkendt ved de kommunale kunder. På forhånd stor tak for hjælpen!
Hej Jeg er i tvivl om hvordan arbejdstiden registreres i sverige. Når en svensk medarbejder er ansat til 40 timer pr uge, er det så med frokostpause betalt, eller som i Danmark hvor frokostpausen trækkes fra arbejdstiden?
Hej! Jag är 37år gammal. Har arbetat i Sverige i 10år och nu planerar jag flytta och arbeta i Danmark. Hur kommer min pension ser ut när jag är 67 år gammal? Tack för hjälpen!
Hej Vi er et dansk firma der også har et firma (AB-selskab) i Sverige (vi er ca 60 personer) - vi har et par konkrete momsspørgsmål (SE) til et arrangement, vi har holdt på tværs af de to firmaer - er det noget vi kan få svar på os jer og evt. også fremtidige spørgsmål ? har I et honorar pr. spørgsmål / timetakst eller ? det er ikke helt let at finde rundt i de svenske momsregler.
Vi er blevet registreret hos Skatteverket og har fået organisationsnummer. Vi vil købe en bil men Trafikvesen vil ikke registrere den da vores org. nr. starter med 50 og indikerer at vi er et udenlandsk foretag. Så har vi forsøgt at registrere os som selskab i Sverige via bolagsverket men det har taget os flere måneder nu så er kørt lidt hårdknude. Hvad gør vi galt ? Noget vi har overset ?
Hej Vi har fornyligt stiftet vores virksomhed og ønsker nu at oprette et svensk selskab til vores svenske kunder. Ønsker hjælp til hvordan vi kommer videre herfra og får etableret det.
Vi har nogle svenske medarbejdere, som får fast løn + provision. Vi udbetaler løn under semester i henhold til svensk lovgivning. Derudover afsætter vi 12% af de rörliga dele. Hvordan og hvornår skal de 12% udbetales? Er de en del af løn under ferie og er saldo 0, hvis al ferie er afholdt?
Hej med jer, Jeg skal ansætte 2 personer som konsulenter til vores danske bureau, men de er begge svenskere og skal arbejde ud fra skåne og Stockholm. Vores danske ansatte har en aftale, som er baseret på en funktionæraftale. Har øresunddirekt en skabelon eller lign. som vi kan tage udgangspunkt i, så vi sikre på, at aftalen følger svensk ferielovgivning mv. Jeg håber I kan hjælpe mig.
Vi er en dansk SaaS virksomhed der er på vej ind på det svenske marked. Vi har enkelte svenske kunder i dag men jeg vil gerne etablere et svensk salgsteam dirkete ud af sverige. Skal jeg have et svensk CVR nummer? Kan jeg ansætte svenske medarbejdere på danske kontrakter? Er der andet åbentlyst jeg skal være opmærksom på?
Hej, Vi er en dansk virksomhed med udelukkende driftssted i Danmark. Vi har pr. 1. april ansat en ny medarbejder, der er svensk og bosat i Nykvarn. Vores nye medarbejder skal arbejde for os som engrossælger i Sverige. Nu er vi lidt i tvivl om, hvordan vi afregner indkomstskat og hvor meget arbejdsgiverafgiften beløber sig til i procent af Henriks løn? Er det 19,8% Eller 31,42% Håber meget, I kan hjælpe. På forhånd tak.
Kan en dansk statsborger med bopæl i Danmark starte et aktiebolag i Sverige ?
Hey Jeg er for et år tilbage flyttet til Malmø fra Danmark, jeg arbejder i transport branchen. Jeg ville høre om det er muligt for mig at oprette et svensk cvr nr og arbejde i Danmark og være tilknyttet et dansk firma i Danmark? Hvis ja - så hvordan?
Hi Øresundseksperterne, I have some questions regarding VAT on short term rental in Sweden. So if my company (danish company) rent real estate in sweden on long term renal contracts (1 year etc) and i then sublease them on short term rental sites (Airbnb, Booking.com and so on) through a management firm (Swedbnb etc.) how should i pay vat in Sweden? We have gotten advised that we should make a business model where we pay vat on the service management fee (the money to the management firm) and not the whole revenue, which would make sense as there is also no vat to subtract from the long term rental contracts. Is this the correct way to do it or do you have any things we should be aware of regarding this model? Super awesome that you have this free service, your answers are highly appreciated. BR Erik
Kære Øresundseksperter! Vi ønsker at indgå samarbejde med nye medarbejdere som har bopæl i sverige. De får adgang til et bookingsystem hvor de selv kan booke sig på vagter rundt i hele sverige, altså vil der ikke blivet indgået en ansættelse med faste arbejdstider eller fast løn. De danske ambassadører vi har nu, modtager honorar løn for deres arbejde og er ansat på en samarbejdsaftale, som kan opsiges af begge parter pr. d.d. (ingen klausul) Kan vi gøre det med en svensk bosiddende person også? Altså ansætte på en dansk samarbejdsaftale, med honorarløn og arbejde forskellige steder i Sverige? Det skal siges at vi ikke får adresse i Sverige, men alt bliver kørt fra dansk jord. På forhånd, mange tak for hjælpen!
Hi - How many directors is required in an AB company (not public listed)? Is it possible to have only one director ?
Hej, vi har en langtidssygemeldt medarbejder i vores svenske selskab. det er indberettet til Forsäkringskasssen og lægen har indsendt lægeerklæring - skal vi så ikke udbetale løn til medarbejderen i perioden? Medarb. er sygemeldt i mere end 60 dage - må man tilbyde en anden stilling hvis man kommer overens ? kan lønnen reguleres / reduceres ved en anden stilling? Må man kontakte medarb. under sygdomsperioden? Ser frem til at høre fra dig.
Hej, Vi er et dansk selskab med en ansat der er flyttet fra Danmark til Sverige (Stockholm). Medarbejderen arbejder fysisk 1 uge i Danmark og 3 uger fysisk fra Sverige (langdistance arbejde). Vi er i tvivl om, hvordan vi bliver registeret i Sverige vedrørende personskat, da vi ikke mener, at vi skal registeres for virksomhedskat og moms, da hans arbejde ikke vedrører salg i Sverige. Vi har her i Danmark registeret ham hos SKAT med 1/4 løn og beskatning.
Hej Kan I oplyse mig, hvorvidt man kan stifte et svensk AB, som har en direktør, der er dansk startsborger og bosiddende i Danmark. Selskabet skal have adresse i Sverige og også have et kontor i Sverige (formentlig Malmø)?
Hej Kan du hjælpe med om vi kan opsige en medarbejder i sin prøvetid, hvis personen er sygemeldt?
I Danmark er strenge regler for markedsføring og samtykke for at sende e-mails til kunder og partnere. Såfremt en dansk virksomhed sender en e-mail til en kunde eller partner i Sverige, er det da den danske markedsføringslov eller den svenske, som skal iagttages? Derudover, er samme strenge regler for samtykke gældende i Sverige? Man kan i Danmark ikke sende e-mails medmindre der er forudgående samtykke, der er tale om en servicemeddelelse eller kunden tidligere har købt tilsvarende produkt. På forhånd mange tak for hjælpen.
Vi har i en del år været momsregistreret i Sverige, da vi har en salgsmedarbejder ansat i Sverige. Vi har i tidernes morgen oprette en konto i Danske Bank Sverige. Nu er gebyret for den ene konto oppe i 10.000 SEK pr. år, så vi spekulerer på, om det er nødvendigt med en bank konto i Sverige. Håber I kan svare på dette.
Hej, jeg er bosat pt i Danmark og er dansk statsborger. Er blevet gift med min Svenske kone. Vi overvejer at flytte til Sverige i det kommende år. Normalt kan man indbetale op til ca 50.000kr dansk til sin privat pension årigt som er skattefrit. Er det samme tilfælde i Sverige at man kan gøre det samme? Altså at min kone som bor i Sverige kan oprette en sådan konto i Sverige og indbetale op til ca 50.000dk danske kroner og at jeg kan gøre det samme når jeg er flyttet til Serige?
Hej, Vi påtænker at etablere et svensk AB. Aktierne ejes af vort danske selskab. Kræver dette en konto i en svensk bank, eller kan vi benytte en særskilt kont i vores nuværende danske bank? BH
Vi har et par svenske medarbejdere, bosat i Sverige, som er ansat af os i Danmark og bliver sendt ud på opgaver i Danmark, Norge og Sverige. Vores medarbejder var fra maj 21 til maj 22 dækket af A1 Social Sikring i Sverige. Hvordanafregnes det imellem Sverige og Danmark, er det noget vi som virksomhed er involveret i?
I understand that a pension fee of 7% of gross earned income, is payable by the employee, but the fee is normally fully tax creditable on the employee’s tax return (i.e. the effective cost for the employee is normally nil). Is this also the case if the employee qualifies for SINK taxation (lives in Denmark but commutes daily to Sweden), or will the employee have to pay the 7% contribution on top of the 25 gross SINK tax?
Hej Vi har en svensk statsborger, som arbejder i vores danske virksomhed. Hun udfører 20% af arbejdet fra vores kontor i Danmark, og de sidste 80% sker fra hendes bopæl i Sverige. Vi har derfor opdelt hendes løn med 20% dansk skattepligtig, og 80% svensk skattepligtig, hvor hun opkræves 30% svensk skat. Men vi har brug for at blive guidet til den korrekte blanket eller lign. så vi som dansk virksomhed kan blive oprettet hos SKatteverket, og oplyse om den svenske borgers indtægt, så vi kan indbetale den svenske skat. Har i mulighed for at oplyse os om processen herfra og hvilken/hvilke blanketter som skal udfyldes, så vi kan blive oprettet hos Skatteverket? - Men selvfølgelig også kommenterer på ovenstående, såfremt vi har misforstået den dansk/svenske aftale. Tak for det
Hej Øresundseksperter Jeg har et spørgsmål vedrørende afskedigelse i Sverige. Når jeg læser Lag (1982:80) om anställningsskydd står der at man blot skal afskedige inden prøvetidens udløb, men på verksamt.se læser jeg at det skal ske 2 uger før udløb af prøvetiden. Hvad skal jeg rette mig efter? Vi er ikke underlagt overenskomst. Er der andre ting jeg skal være opmærksomme på ved afskedigelse? Noget der adskiller sig fra de danske regler. Jeg vil sætte pris på et hurtigt svar, da prøvetidsudløbet nærmer sig. På forhånd tak!
Hej. Vi er et dansk selskab som har 2 svenske statsborgere ansat på vores filial i Sverige. De er altså ansat i det danske selskab - men på svenske vilkår, med lønudbetaling i Sverige. Nu har den ene sælger fortalt at hun gerne vil noget andet, og har i den forbindelse spurgt, om vi kan fyre hende. Er der noget vi skal være opmærksom på, inden vi siger ja til det? Eller vil det være bedst for os, at hun selv siger op? Med venlig hilsen og tak
Hej, jeg har et svenskt enkeltmands-agenturfirma (AB) og er bosiddende i SE. Jeg er dansk statsborger og overvejer af personlige grunde at flytte tilbage til DK. I den forbindelse er der mange overvejelser: Hvis jeg flytter min private adresse til DK, kan det så anbefales at beholde firmaet i SE, eller vil det være bedre at lukke ned i SE, åbne nyt firma i DK og lægge firmaet i SE døbt i 5 år? Jeg har også min pension at tænke på, kapitalen som står i mit SE holding selskab, samt et salg af mit firma indenfor 5-10 år. Hvis I kan rådgive her eller være sparringspartner, vil det være super. Ser frem til at høre fra jer. På forhånd tak!
Er det muligt at få en kopi af eller downloade "kollektivaftalen" for ufaglærte?
Jeg har forsøgt at undersøge, hvordan jeg fastsætter en løn for medarbejder i Sverige. Så vidt jeg har læst mig frem til, er der ikke nogen mindsteløn, men nogen gange en sats, der er aftalt af "kollektivavtal". Mine spørgsmål er derfor: 1. Skal man som virksomhed være medlem af en arbejdsgiverorganisation? 2. Hvis ikke: Udfra hvilke parametre fastsætter man så løn, når det primært drejer sig om ufaglært arbejdskraft? På forhånd tak for hjælpen.
Skal vores svenske medarbejder være omfattet af en svensk arbejdsskadeforsikring, hvis han/hun kun arbejder for os (men hjemmefra)? SKal han/hun være tilmeldt dansk a-kasse?
God aften, Har en anställd för bearbetning av den danska marknaden. Han har icke uppnått några mål under lång tid samt fått skriftliga varningar för brister i tjänsteleverans, och den senaste på grund av att han publikt marknadsfört sitt eget selskap via LinkedIn. Han är ansatt 100% av oss, leverans av försäljning är långt under uppsatta mål. Jag önskar säga upp honom och tänker mig att erbjuda honom 2 månadslöner. Går det?
Hej. Vi er et entreprise og har montageaktiviteter i Sverige. Alle vore medarbejdere er ansat i Danmark, bor i Danmark og betaler skat i Danmark. For at få ID06 har vi været nødt til at blive F-skatteregistreret. Nu får jeg så en inkomstdeklaration 2. Virksomheden betaler jo skat, moms m.v. i DK. Kan vi søge om noget fritagelse eller hvad sker der rent skattemæssigt?
Kære Øresundseksperter, Vi er en medievirksomhed, der bl.a. sælger annoncer til egne medier. Et af medierne udkommer i Skandinavien, og hertil står vi nu overfor at indlede et samarbejde med en sælger i Sverige på freelance basis. Således vil sælgeren (som er indehaver af en lille annoncevirksomhed i Sverige) kun få udbetalt ren provision af den omsætning, som vedkommende sælger for til dette medie. Er der nogle forhold, som vi skal være opmærksomme på ved en sådan freelance-aftale? Er vi forpligtet til noget som helst ved en ren freelance aftale? Må vi skrive ind at %-sats for provision kan genforhandles hvert år? Hvis vi afslutter samarbejdet efter fx 1 år, kan vi så risikere at skulle udbetale kompensation for at sælgeren kan påstå at have opbygget markedet i Sverige - på trods af kun at være freelance? Pft mange tak for hjælpen og god service!!
Hej, Vi har brug for råd og vejledning i forhold til annoncering af et dansk firma der importerer vin, direkte fra vinbonde og sender til forbruger. Vi er opmærksomme på der er regler for annoncering vedr. alkohol og Systembolaget. Men hvor finder vi dem og hvordan forholder vi os til dem, så vi holder os inde for lovgivningen? På forhånd tak
Hej, jeg er i dialog med et udenlandsk selskab etableret i Sverige. Kan jeg indtræde som direktør/CEO i det svenske selskab selvom jeg er bosiddende i Danmark? PFT
We are looking to employ a Swedish resident in Denmark (she will work as a full-time recruiter at our Copenhagen office but continue living in Sweden). I understand we can use our Danish employment contract? Do we need to register the company in Sweden (momsregistrering) - since we're not doing business in Sweden at all?
Hej, Vi overvejer at ansætte en sælger på konsulentbasis i Sverige. Konsulenten vil oprette sit eget firma og arbejde for os på deltid dvs. ca. 20 timer om ugen. Aflønning er et fast beløb per måned + kommission som faktureres til vores svenske datterselskab. Vi har aftalt at konsulentkontrakten kan opsiges med 1 måneds varsel. Overfor kunderne vil han præsentere sig som salgskonsulent for vores virksomhed og han vil få en virksomhedsmail, som han kan kommunikere med kunderne på. Er der risiko i den svenske lovgivning for, at i forbindelse med en mulig opsigelse af samarbejde, at eftersom konsulenten kun arbejder som konsulent for os, så skal opsigelsen være jf. funktionærlovgivningen i stedet? Er der nogen tidsbegrænsning for, hvor lang tid konsulenten kan arbejde for os? Jeg ser frem til at modtage jeres svar.
Kære Øresundseksperterne, Vi er en dansk virksomhed som sælger annoncer i Sverige. Det gør vi nu og har gjort det længe. Annoncerne købes af svenske virksomheder og annoncerne findes på et site som er ejet i Danmark. Vi ansætter en svensk medarbejder til at sælge annoncerne fra sin bopæl. Skal vi have registreret vores virksomhed for at gøre det? Og hvordan gør vi det? Hvilke blanketter skal sendes til hvem? Hvordan skal vi gøre?
Hi, We need some advise on holding company structures and operational company with external investors. Background: We are three founders of a tech-startup (2 in DK and 1 in SE). We will receive an investment from a swedish fund in coming weeks, and in return they will get an equity share in our future company. 1 of the founders in DK is from Hungary (EU), and the other is from Mexico (on a 3 year permit), and I am swedish citizen living in Sweden. 1. Holding company structure We plan to setup a separate holding company for each founder, currently proposed 2 in DK, for each DK founder, and 1 in SE for swedish founder. 2. Operating company structure Our holding companies (2 from DK, 1 from SE) would then start a limited company (AB) in sweden, where the fund would get part of the equity from an investment made. Operations and sales would be in this company, our initial target market would be the Nordics. Salaries and other costs would be paid from this company. Do you see any issues or pointers to above suggested process?
Jeg overvejer at overtage et firma i Malmø. Har et lignende selskab i DK. Kan jeg sende en af mine medarbejdere, som vil blive aflønnet i mit danske selskab, over for at arbejde i det svenske selskab. Derefter fakturere arbejdstiden som konsulenttimer til det svenske selskab. Hun vil være eneste medarbejder. Eller skal hun ansættes af det svenske firma?
Hej Jeg er tilbudt stilling i en svensk virksomhed, hvor jeg bliver boende i Danmark. Jeg vil fortrinsvis have kontakt til mulige/kommende kunder i Danmark samt kommende/nuværende kunder i Norden. Jeg vil arbejde hjemmefra. Der vil være måske 50 rejsedage udenfor Danmark om året. Hvor skal jeg beskattes? Og hvem kan svare på det? SKAT kan ikke ;-) Hvem kan rådgive mig i dette?
Hej Vi har en dansk medarbejder som er flyttet til Sverige (hans kone er svensk) og vi er blevet gjort opmærksom på at vi derfor skal oprette et svensk datterselskab for at aflønne ham korrekt og at vi som arbejdsgiver skal afregne de sociale omkostninger til den svenske stat. Kan det være rigtigt og er det den nemmeste ansættelsesmæssige løsning?
Hej, Vi er et dansk selskab som er ved at ansætte en sælger der bor i Sverige (og skal arbejde i Sverige), men jeg har svært ved at få et overblik over, hvad man som arbejdsgiver skal betale vedr. Pension, Forsikring etc. Her tænker jeg bl.a. på "SLÖS", "ITP" og øvrige sociale bidrag. Håber at du kan hjælpe mig. På forhånd tak
A Danish company have a group of employees working for us in DK, but living in Sweden (both Danes, Swedes and third country nationals). These employees should be covered by the Øresund rules (still pending approval) and thus 100% taxable of salary in DK as they spend more than 50% of time in DK, however with the economic employer rules, we wonder how we should proceed in SE in this regard? Are registration as a company really needed in Sweden as taxes are not due in Sweden according to the Øresundrules? What is the best approach?
Jeg er bosat i DK. Har svensk personnummer, da jeg tidligere har boet i Sverige. Har ingen svensk id- handling. Hvordan opretter jeg et svensk ab, når jeg ingen BankID har? Har behov af det når jeg vil oprette svensk företagskonto i bankerne! Da jeg jo har behov for både erhvervskonto og bankintyg fra banken. Ved at jeg kan oprette et ab på verksamt.se uden BankID. Problemet er banken. Hvad gør jeg?
Hej, Min virksomhed er momsregistreret og registreret som både importør og eksportør i Danmark. Vi laver opgaver i både Danmark, Sverige, Norge og Finland. Primært Danmark og Sverige. Når vi skal udføre en opgave kommer en stor del af varerne vi anvender direkte fra UK til den byggeplads, hvor det skal anvendes. Jeg har i den forbindelse en række spørgsmål: - Når vi udfører en opgave i Sverige, typisk for privatpersoner, er det da korrekt at fakturere slutkunden i Sverige (B2C) fra dansk CVR nummer med dansk moms? - Når vi importerer fra UK direkte til Sverige, som dansk virksomhed, må vi da være registreret som importør også i Sverige? - Vi har siden Brexit lavet én import til Sverige fra UK og er blevet pålagt at betale moms af importen til Sverige (det er B2B import). Er det korrekt? Det er speditøren der har afregnet for momsen indtil nu, og nu vil de sende regningen videre til os, men jeg mener ikke at det er korrekt, at der har været opkrævet moms i første omgang. Bonusinfo: Vi har også svensk momsnummer og har kun anvendt det få gange, primært i forbindelse med at kunder har søgt ROT-avdrag for håndværker-delen af vores arbejde, hvorfor vi har faktureret på baggrund af svensk organisationsnummer og med svensk moms. Jeg ser frem til at høre fra jer,
Hej. Vi er en dansk virksomhed, som har en sælger ansat, der arbejder hjemmefra i Sverige. Han er lønnet fra Danmark. Bør vi alligevel have et selskab i Sverige - og i så fald hvorfor?
Hej, Vi ønsker at vores danske virksomhed, skal rekruttere til Sverige, derfor har vi følgende spørgsmål: Alt administrativt skal foregå i Danmark, men: - Hvordan starter vi op i Sverige, og hvad skal vi være opmærksomme på? Vi har Rumænske/Polske/Lithaunske medarbejdere, ansat på dansk kontrakt, i dansk firma, men udfører arbejde i Sverige: - Skal de registreres, samt hvor? - Hvor registrerer vi os? Jeg tror det var det for nu. Tak på forhånd
Hej, Jeg har en forespørgsel omkring registrering af virksomhed i Danmark. Vi ønsker at komme ind på det svenske marked. Vi ønsker at have et dansk selskab, med aktivitet i Sverige. Hvor skal vi registrere medarbejdere samt firma? Kan i hjælpe med dette? På forhånd tak.
Jeg har planer om at etablere et dansk holdingselskab som skal eje et dansk driftsselskab samt yderligere også købe en andel af et svensk selskab. Kan det lade sig gøre?
Hello. I have a friend with a small company in Denmark. He is looking for employees and has found five in Sweden that he would like to hire full time ASAP. All five are refugees from Syria, but they all have permission to stay in Sweden. As I understand the law, they need a work permission before they can sign a contract with the danish company. I have contacted SIRI in Denmark, but they can’t answer me what the procedure is regarding this issue, because the employees ain’t from Europe. I have also contacted the danish immigration department, but they say I need to contact the Swedish authorities. But who should I contact and what is the procedure? How can we apply for work permission: Is it the Swedish employees or is it the danish company? I’m looking forward to your respond.
Hej, Vi er et globalt IT firma, der netop har ansat vores første medarbejder i Sverige. Vi er igang med at finde ud af hvilke forsikringer, vi skal tegne, for at han er dækket som han skal. Og det samme gælder pensionsordning. Hvordan er det med health insurance, er det noget som vi som firma tegner eller er det en del af pensionsordningen som i DK? I må meget gerne forklare hvad markedspraksis er i Sverige. På forhånd mange tak.
Vi påtænker at oprette et Trading firma i Sverige, da vi køber mange fabriksnye biler hos forhandlere / Bil importører i Sverige, hvor bilerne SKAL faktureres og registreres til en svensk kunde før den kan sælges videre til vores danske selskab. Så det er en filial af vores danske selskab vi gerne vil have oprettet. Kan I hjælpe med dette? Eventuelt med Adresse i Sverige? Hvad koster det at oprette sådan en filial af det danske selskab - og er det et krav, at der er svensk adresse? Hvor hurtigt kan vi få oprettet dette?
Hej! Jeg er revisor for ett danskt bolag der ligger nær Helsingør. I forbindelse med restriktioner ved Covid 19 har flere ansatte der bor i Sverige arbejdet hjemmefra og det vil sige i mere end 3 måneder. Den dispensationsordning (Øresundsaftalen), der går på ikke at blive omfattet af social sikring, er den stadig aktuel? Er der sat en dato på hvornår den ophører? Er det muligt at få et myndighedssvar på, at det er er i orden at medarbejdere arbejder hjemme i Sverige uden konsekvenser for den danske virksomhed?
Hej, Jeg har arbejdet i Sverige i en årrække, men er nu tilbage i Danmark. I den forbindelse vil jeg gerne høre, om det er muligt at trække min svenske arbejdsgiverbetalte pension til Danmark, så jeg kan have al min pension samlet det samme sted. Er det noget I har erfaring i? Tak.
Hej, Vores firma med logistik tjenester vil gerne starte arbejde i Sverige, Malmø. Derfor er vi meget interesset, hvordan skal vi registrere vores virksomhed i Sverige. Vores administrative medarbejder vil blive i Danmark, og det vil kun være vores chauffør, som vil køre derud. Kan I give lidt info omkring det? På forhånd tak.
Hej, Vi er et dansk selskab, der leverer ventilationsanlæg til landbruget (primært kylllinge- og kvægfarme). Ventilationsanlægget er udelukkende til brug for produktionen af dyr og ikke for bygningens skyld. Det kan være i nybyggeri eller eksisterende byggeri. I forbindelse med, at vi har søgt om tilbagebetaling af svensk moms for 2019, har vi fået følgende afgørelse: Afslag på tilbagebetaling af betalt svensk moms: Skatteverket anser installationen som en del af byggeriet. Skatteverket skriver, at det måske indebærer registrering af merværdiskat i SE mv. Jeg er ikke god til at læse svensk og har heller ikke kendskab til det svenske regelsæt. Hvordan skal vi forholde os? Jeg fremsender gerne afgørelsen, hvis I vil læse den. På forhånd tak.
Hej Vi er en mindre dansk servicevirksomhed, som gerne vil oprette en svensk filial. På Bolagsverkets hjemmeside og i registreringsformular 887, står det at man skal have en adresse i Sverige. Vi har ingen adresse i Sverige. Hvilke mulige løsninger er der på dette? Vi er på nuværende tidspunkt ikke interesserede i at have fast kontor i Sverige.
Hej Øresundseksperterne, Vi er en dansk transportvirksomhed, som gerne vil ansætte en svensk Key Account Manager, som skal arbejde i Sverige ud fra et kontorhotel, da vi ikke selv har selskab i Sverige. Hvilke ting skal vi overveje/tænke på: Skal vores nye medarbejder ansættes på dansk eller svensk kontrakt? Er der specielle forhold omkring prøvetid og opsigelses regler? Vi tænker at lønpakken skal indeholde løn, pension og firmabil. Er der noget specielt vi skal på tænke her? Og hvordan gør vi med skat: af hvem og hvor betales det? Håber I kan give mig lidt oplysninger, og takker på forhånd og rigtig god weekend. Mvh Flemming
Goddag. Spørgsmålet er: dansk virksomhed (forhandler af brugt it udstyr) der planlægger at åbne svensk webshop. Er der undtagelser i forhold til GDPR, eller særlige svenske regler vi skal være opmærksomme på? Mange tak.
Kære Johan I øjeblikket driver jeg sammen med min partner en dansk webshopvirksomhed. Vi har et ønske om at ekspandere virksomheden til Sverige og ønsker lidt råd og vejledning hertil. Vi ønsker at oprette et separat svensk AB selskab, hvor bogholderi, skat mv., køres direkte igennem. Virksomheden vil ikke have nogen fast adresse i Sverige, da varene sendes ud direkte fra vores danske distributionscenter. Skal vi benytte os af blanket SKV 4632 eller SKV 4632b? Eller måske noget helt tredje? Når blanketten (SKV 4632 el. SKV 4632b) er udfyldt, fremsendes vores svenske moms og/el. virksomhedsnummer umildbart efter, eller er der andet, vi skal tage hensyn til derefter, før vi kan påbegynde drift? Når det svenske AB firma er oprettet og vi engang skal betale moms, hvordan fungerer det så, og hvor indsender man hhv. moms og virksomhedsskat?
Hej. Jeg skal flytte til sverige, og i den forbindelse vil min svoger gerne låne mig en af hans biler. Må jeg gerne køre i den og benytte den i længere tid, selv om jeg har adresse i sverige, indtil jeg har råd til at købe min egen?
Hej, Jeg er en dansk producent af husholdningsprodukter til køkken og bad. Vi har solgt vores produkter de sidste 12 år i de fleste europæiske lande. Vi har sidste år fået en ny svensk kunde, som har skabt rigtig gode resultater på det svenske marked. Vi taler om at udvikle samarbejdet og overvejer et 50/50 ejet salgsselskab, som skal stå for BTB salg i norden og på sigt resten af EU (og måske videre endnu). Selskabet vil ikke have medarbejdere, men skal give en fælles platform at lave indsatser fra. Hvilke fordele og ulemper er der i, at selskabet er registreret i enten Danmark eller Sverige?
Hej, jeg er begyndt på nyt arbejde den 1 feb 2021 for en svensk virkshomhed, men arbejder pt. fra mit hjemmekontor i Danmark. Jeg kommer under 2021 også at gå ind som medejer (25%) i aktieselskabet (AB) som kun har virksomhed og opgaver i Sverige. Er der nogen specielle regler som gælder her? Vores redovisningskonsult i Sverige siger at vi behöver åbne en dansk avdelning, kan det stemme?
Hej! Jeg har to spørgsmål: 1. Jeg vil ansætte en svensker med bopæl i Malmö. Skal jeg registreres som arbejdsgiver i Sverige eller kan vi bare afregne hans skat i Sverige? Jeg har hørt man skal registreres som et "No Permanent Establishment". 2. Hvis han er 50% af tiden i Danmark, hvordan kan vi rent compliance-mæssigt bevise at han tager toget 2-3 gange om ugen?
Vi er et dansk vikarbureau som udlejer udenlandsk arbejdskraft - især fra Rumænien. Vi har en kunde i Dk som vi har samarbejdet med i mange år på el-området. Du spørger til om vi kan hjælpe dem med at levere mandskab (vikarer) til dem, da de skal udføre et projekt i Sverige og ønsker at medtage vores rumænske vikarer med til dette projekt. Hvordan kan vi gribe det an? Kræver det, at vores virksomhed åbner en afdeling i Sverige for at håndtere lønninger osv? Kræver det, at vi indgår en aftale omkring overenskomster i Sverige? Jeg ser frem til at høre fra jer.
Hi, I work for a company in Copenhagen and we are considering hiring a new employee who is a British citizen and can only relocate in 2021. We would like him to work for the company in Denmark (as we do not have a Swedish office) and he would like to live with his fiance in Sweden (Malmo or Stockholm). Is this possible? If so - in which countries would he need a work visa / residence visa?
Jeg står for at få en tidsbestemt kontrakt med en større svensk virksomhed, men jeg kender ikke til reglerne og vilkårerne. - Hvordan er løn niveauet i Sverige i forhold til i Danmark? - Skal jeg betale skat i Sverige, når jeg forbliver bosiddende i Danmark? Jeg kommer til at arbejde hjemme 7 dage og i Sverige 3 dage. på en 14 dages periode. - Kan jeg trække befordring fra for min kørsel til og fra arbejdspladsen? - Hvordan er det med virksomhedsbetalt af pension i svenske virksomheder, når det i Danmark typisk hedder 8/4 % arbg./ansat? - Er der noget der hedder sundhedssikring?
Kan man opbevare svensk regnskabsmateriale electronisk og i udlandet?
Hej! Vi är en nyetablerad dansk konsulentverksamhet, som snart ska skicka vår första faktura till en svensk samarbetspartner. Avtalat belopp är 20 000 SEK ex moms, men vi har precis läst oss till att vi inte kan lägga till moms eftersom det rör handel med Sverige - stämmer detta? Vad betyder det i så fall för totalbeloppet? Kommer vi att behöva betala momsen själva på den danska sidan, och ska därför lägga till pengar på fakturan? Är det andra saker vi borde tänka på kring samarbeten i Sverige i framtiden? Tack på förhand!
Hej, Jeg har et spørgsmål vedr. refusion af moms: Jeg har et dansk momsregisteret firma, hvor jeg har bedt et svensk firma om at levere nogle varer til et andet svensk firma. Jeg har herefter modtaget en faktura fra leverandøren af varerne, som er pålagt svensk moms, eftersom varerne aldrig har forladt Sverige. Jeg fakturerer derefter den svenske kunde med en faktura, der hverken er blevet pålagt dansk eller svensk moms. Er det muligt for mig at få refunderet den svenske moms uden at etablere et firma i Sverige? Altså kan mit danske firma være momsregisteret i Sverige, men ikke have hverken firma eller adresse i landet?
Jeg startede en enkeltmandsvirksomhed sidste år, da jeg boede i Danmark. Jeg er nu flyttet til Malmö, hvor jeg studerer. Jeg arbejder stadig sommetider i København, og får udbetalt min løn via min virksomhed. Kan jeg flytte adressen på min virksomhed fra Danmark til Sverige?
Jeg har en webshop med vin i Danmark. Jeg har nogle venner der er bosiddende i Nordsverige, som gerne vil have noget vin tilsendt. Kan jeg gøre det? Skal jeg betale svensk moms og punktskatter? Hvordan gør jeg det?
Jeg overvejer at ansætte en svensk sælger, til at varetage salgsarbejde i Sverige. Hvordan er reglerne omkring opsigelse, gælder danske regler, eller svenske, som jeg forstå det er de svenske regler meget vanskelige, i forhold til Danmark. Vi ville i givet fald fakturere kunderne direkte. Normalt i henhold til EU regler, tillægges en ydelse imellem 2 EU lande ikke moms, er det korrekt i dette tilfælde. Teknisk eksportere vi fra Danmark. På forhånd tak.
Jeg overvejer at lave en konsulentkontrakt med en svensker bosat i Sverige. Arbejdet er salg og kundekontakt i Sverige og Norge. Firmaet er et dansk A/S, som allerede har forretning og kunder i Sverige. Kan man lave en konsulentaftale med fast honorar og bonusaftale i fx 1 år? Hvad med social skat og pension?
Hej Vi har brug for at ansætte et par kundeservice medarbejdere, til at dække det svenske marked. De skal arbejde i Danmark, men have med svenske kunder at gøre. Så derfor vil vi gerne lave en danske kontrakt, men hvor de følger de svenske helligdage, og ikke de danske. Er det muligt? På forhånd tak Torben
Hej, Vi har en proaktiv dækgrossist virksomhed, som beskæftiger sig med at sælge bildæk udelukkende til (B2B) værksteder, dækcentre og bilforhandlere. Med direkte indkøb fra anerkendte dækproducenter, er vi i stand til at sælge bildæk til Danmarks absolut mest konkurrencedygtige priser. Ydermere er vi de hurtigste på markedet med vores leveringer grundet vores to strategiske lager lokaliteter i Danmark. Vi har nu efterhånden skabt en relativ lille men stærk kundebase i Sverige. Men vi oplever store udfordringer med leverancer, da vi har begrænset antal varevogne og plads. Derfor har vi gjort overvejelser om at etablere et mindre konsignationslager i Sverige, hvilket vil resultere i langt mere effektiv og mindre omkostningsfuld forretningsgang.
Jeg har et eenmandskonsulentfirma med CVR i DK. Jeg har fået en opgave for et svensk firma i Lund, og en del af arbejdet vil blive udført i Lund (resten online). Jeg er klar over at jeg ikke skal fakturere moms, men skrive "reverse charge" på faktura og jeg skal ha en A1 så jeg kan vise at jeg er dækket mht sociale ydelser mm i DK. Mine svenske kontakter siger at jeg skal ansøge om at blive godkendt til "F-skatt". Som jeg har forstået det, er det IKKE nødvendigt så længe jeg IKKE har "fast driftställe" i Sverige. Hvad er korrekt?
Jeg forhandler et produkt til lystbåde og vil gerne ind på det svenske marked. Evt. deltage i messer i Sverige men ellers er forretningen en webshop og B2B handel registreret i Danmark, og jeg påtænker ikke at åbne forretning i Sverige. Jeg skal anmelde produktet på kemi.se, men skal jeg også oprette mig som virksomhed i Sverige, selv om jeg sælger fra Danmark og i bekræftende fald er der omkostninger forbundet med det? Jeg kan jo godt promovere mig via Facebook og anden annoncering i Sverige, og så 'bare' sælge via webshoppen, men da jeg håber på store mængder, vil jeg gerne være sikker på at gøre det korrekt.
Jag har 2 butikker i Danmark (CVR) og kunne godt tænke mig at høre muligheden for en pop-up shop i Sverige (evt. med mulighed for at åbne fast butik). Hvilke tilladelser og hvor skal de søges henne?
Hvad findes der af finansielle støtteordninger fra det offentlige / business angels i Sverige, hvis jeg vil lave et AB i Sverige? ( I DK er der fx. Vækstfonden).
Hvad siger den svenske bogføringslov om opbevaringslængde? 5 år som den danske?
Hej Vi er en lille dansk virksomhed,som laver DNA kønstest på fugle. Dette foregår ved at kunden sender os fjer pr post - og vi laver testen og giver svar pr email. Vi vil gerne tilbyde denne service til de svenske fuglefolk, og har derfor brug for en bank konto i Sverige som de svenske kunder kan betale til. Hvordan skal vi registreres for, som dansk virksomhed, at kunne oprette en erhvervskonto i en svensk bank, uden nogen svensk adresse ?
Kan jeg hyrer en svensk bosiddende konsulent til et seminar i Danmark. Og hvis ja, hvilke papirer skal vedkommende have med sig?
Min danska arbetsgivare skulle behöva information angående arbetsgivarintyg. Skulle ni kunna förklara vad det är och vilken information som finns med i det?
Hej vi er en virksomhed i Danmark, som har 2 svenske statsborgere ansat, de svenske statsborgere bor og arbejder i Sverige. På virksomheden i Danmark indförer vi arbejdsfordeling hvor personalet skiftesvis arbejder og er ledig hver anden uge de näste 13 uger. således får medarbejderne lön i ugerene som de arbejder og dagpenge fra A-kassen de uger hvor de er ledige. Hvordan får vi vores to svenske kolleger med på ordningen, og hvilke muligheder har de for supplerende dagpenge ?
Jeg har en klient som jeg udarbejder løn for, og har et spørgsmål dertil. Klienten/arbejdsgiver er ApS virksomhed, hvilket er et dansk datter selskab, til et svensk moderselskab. Det forholder sig således, at en af de svenske ansatte, der tidligere har arbejdet og været bosat her i Danmark, nu er flyttet tilbage til Sverige. Den ansatte arbejder derfor udelukkende fra sin hjemadresse i Sverige, men skal stadig have løn fra det danske selskab. Er det korrekt forstået, at den ansatte dermed ikke længere er forpligtede til A-skat & AM.-bidrag i Danmark? Vil dette evt. kunne udløse en svensk arbejdsgiverafgift til den danske virksomhed? I så fald, ville det være ideelt for arbejdsgiver at aftale sig ud af denne afgift med medarbejderen, korrekt?
Hej, vi lukker vores virksomhed i Sverige, og vil høre om vi, som i Danmark kan bede de to ansatte holde deres opsparede/gamle ferie før de stopper (så vi ikke er nødt til at udbetale dem). Jeg kan læse mig frem til at man i Sverige kan opspare 5 dage hvert år (ud af 25 feriedage) i 5 år, men har man krav på at få dem udbetalt, når man stopper?
Vi har en dansk virksomhed. Kan vi ansætte en svensk person, bosat i Sverige for at udføre arbejde for os i Sverige?
Jeg overvejer at etablere en kontoradresse i Sverige til min Danske virksomhed. Vi forhandler produkter i DK og SE, udelukkende B2B. Kan jeg oprette en kontoradresse på en privatadresse i Sverige? Hvis ja, hvordan? Kan jeg indregistrere en firmabil på Svenske nummerplader på denne kontoradresse? Jeg skal vist aflægge regnskab til de Svenske myndigheder for mit salg i Sverige. Skal jeg gøre andet? Tusind tak for hjælpen!
Vi har en Svensk medarbejder, med arbejdsplads i Sverige, han går på pension 31-12-2018, og jeg er i tvivl om beregning af feriepenge. Han har 28 feriedag årligt og har fået udbetalt 1% i ferietillæg. Hvordan beregner jeg de feriepenge han skal have udbetalt?
Vi vil gerne vide noget, om ansættelsesforholdet mellem arbejdsgiver og lønmodtagere i Sverige? Hvad skal en danskdrevet virksomhed være særligt opmærksom på i den formelle arbejdsmarkedslovgivning i Sverige? Kan du også hjælpe mig med at besvare spørgsmål om opsigelse, barsel, orlov og ferie? I det hele taget er jeg nysgerrig på at få besvaret rigtig mange spørgsmål vedrørende ansættelsesforhold i Sverige, da vores virksomhed overvejer at ekspandere til Sverige.
Når jeg ser på mulige selskabsformer i Sverige på verksamt.se, er det mit indtryk, at kun et AB er et reelt selskab med begrænset hæftelse. Er det korrekt? Vi er et dansk selskab (ApS), som ønsker at etablere os i Sverige. Er det muligt at oprette en filial (branch office) under vores danske selskab eller er et separat AB eneste mulighed? Vi har behov for lokalt (svenske) ansatte i vores svenske afdeling.
Findes der en dansk lov der modsvarer kvitningsrättlagen ?
Jeg skriver, da jeg arbejder for en dansk virksomhed, der også opererer i Sverige, og godt kunne tænke sig at blive registreret med svensk CVR. Er dette en mulighed, og i så fald, hvor omfattende en proces er det?
Vi har været nødt til at opsige vores svenske medarbejder, da det ikke er rentabelt at have medarbejderen ansat. men hvad med semesterskud, når vi opsiger medarbejderen. Må vi trække det fra i medarbejderens sidste løn? Vi har ikke skrevet noget om det i ansættelseskontrakten. Medarbejderen holder - efter eget ønske al sin tilgodehavende ferie, og vi har aftalt at vi fritstiller medarbejderen den sidste måned (august). Ser meget frem ti at høre fra dig.
Hej Jeg er i gang med at ansætte en Svensk medarbejder, som skal arbejde i Sverige på en Timanställning i 10 - 15 timer pr. uge. Det er min første medarbejder i sverige, så jeg vil gerne være sikker på, hvad jeg skal tilbyde af Tjänstepension og Forsikring. Det er en ung medarbejder på 25 år. Vi er igang med at få vores virksomhed registret i Sverige. Arbejdsfunktionen er salgskonsulent På forhånd tak
I Danmark bruger vi ofte statens takst for afregning af kørsel i egen bil. Har man en tilsvarende ordning i Sverige og hvad er taksten.
Vi er registreret som arbejdsgiver i Sverige (med adresse i DK) og skal ansætte svenske medarbejdere til vikariater hos kunder i Sverige. På siden her kan jeg finde information om ansættelser af svenskere til stillinger i Danmark og omvendt. Kan du hjælpe med en svensk ansættelseskontrakt for timelønnede vikarer og generelle vilkår der gælder, når vi ansætter vikarer til arbejde hos vores kunder?
Hej. Jeg har gennem de sidste mange måneder ansøgt om enkeltmandsfirma i Sverige. Skatteværket i sverige afviser min ansøgning trods jeg har haft møde med øresunddirekt. Jeg har sendt alle de papirer de ønsker og har alligevel afvist min sag. Har du et godt råd?Jeg har agentur på et stort crem produkt jeg gerne vil forhandle i sverige.
Hej, vi arbejder fuld til for et svensk firma og bor i Danmark. Min mand kommer til at arbejde både i dk og Sverige så vi skal anskaffe bil nr. 2. Er det lovligt at lease bil i Sverige til dette formål?
Hej jeg har bare en forespørgsel ang. at starte min egen virksomhed. Jeg er udlært elektriker fra Danmark, mit spørgsmål er om jeg må åbne et El firma i Sverige?
Hej, vi er en dansk företning som vil starta en filial i Sverige, men har problem med at man då ska have en svensk adress. vi försökte skaffe en postbox i Sverige, men då ska man först have ett momsnummer. så det er moment 22.
Er der noget til hinder for at ansætte medarbejdere på tidsbegrænsede ansættelser til et projekt som netop er planlagt for et år? Og kan man i givet fald kombinere det med prøvetid på 6 måneder, før eller i den tidsbegrænsede ansættelse?
Skal man fortælle en medarbejder og dennes fagforening, at man påtænker at opsige vedkommende 2 uger før det sker? Er skadeståendet på 16, 24 eller 32 månedslønninger max rammer, eller faste beløb? Og er de inklusiv opsigelsesvarsel eller et separat pengebeløb ud over varslet?
Vi har en dansk detailhandel i Helsingør med en webshop ved siden af. Vi har pga vores placering i Helsingør en del svenske kunder. Mange af disse kunder ønsker at købe via vores webshop, når de er kommet hjem, men hvad er reglerne egentligt for nethandel i Sverige? Hvor finder jeg denne information? Jeg søger de generelle nethandels regler som vi i Danmark f.eks. kan finde hos forbrugerrådet. Det kunne være rart overfor svenske kunder at kunne henvise til svenske sider. Har også hørt at der er en økonomisk begrænsning på hvor meget vi som dansk virksomhed må omsætte for i Sverige før vi skal betale skat etc. i Sverige. Håber I kan hjælpe med noget generel information omkring dette.