E-handel i Sverige
For mange brancher er der et stort kundepotentiale for onlinesalg i Sverige, hvis du allerede har en webshop i Danmark.
Gode råd: Tilpas din webshop til det svenske marked
Det er vigtigt, at du tilpasser din danske webshop til det svenske marked. Et par tips er:
- Tilpas din betaling og priser til det svenske marked: Det er en god idé at omdanne priser til svenske forhold i SEK (svenske kroner) og give muligheden for digital betaling via SWISH (den svenske pendant til MobilePay).
- At registrere din webshop på et lokalt .se-domæne. På denne måde optimerer du trafik til din webbutik i diverse søgemaskiner og gør din webshop mere tilgængelig for svenske kunder.
Regler: For dig der sælger varer online i Sverige
Selv om det svenske marked på mange måder minder om det danske, så er der visse regler og love som er vigtige at have styr på, hvis du vil åbne en webshop i Sverige.
På Konsumentverket.se kan du få et overblik over gældende regler og love i Sverige, når du sælger varer online.
Læs mere om regler og love på konsumentverket.se
Nedenfor kan du læse mere om nogle af de vigtigste love:
I Sverige gælder “E-handelslagen” for virksomheder, der sælger varer og/eller tjenester på internettet.
Ifølge loven skal virksomheder tydeligt vise informationer omkring bl.a. kontaktoplysninger (navn, adresse, e-mail og organisationsnummer), samt priser på varer, tjenester og evt. Skat og fragt.
Hvis din virksomhed sælger varer eller tjenester over distance – eksempelvis online uden en fysisk butik i Sverige, så gælder “Lagen om distanseavtal och avtal utanför affärslokal”.
Loven dikterer virksomheder at informere om visse forhold inden et evt. salg, samt giver køberen rettigheden til at ændre mening og returnere sin vare. I Sverige har købere som regel en 14-dages returret, når de køber varer online såvel som i en butik.
Bemærk: Køb som er foretaget via distance – eksempelvis via telefon, online eller hjembesøg – er omfattet af ”Ångerrätten” (retten til at ombestemme sig) enligt svensk lovgivning.
Fysiske butikker, der sælger varer via åbent salg, er ikke forpligtet af samme lovgivning, men kan i stedet frivilligt vælge at tilbyde returret eller lignende.
For dig, der skal starte e-handel i Sverige
Udover love og regler, er det en stor hjælp, hvis du kender til den svenske branche og markedet for din virksomhed i Sverige. Det er derfor en god idé at researche og lave en klar businessplan for din virksomheds etablering i Sverige.
Der findes desuden en række eksperter og vejledere, som kan hjælp dig med at realisere dine e-handels-drømme i Sverige. På øresundsvejledningen kan du møde virksomhedsrådgivere og myndigheder, som er eksperter på at hjælpe virksomheder og iværksættere med at tage springer over Øresund. Du kan booke et omkostningsfrit møde med øresundsvejlederne via Nyföretagar Centrums hjemmeside.
Hvis du skal starte en ny virksomhed i Sverige, er det vigtigt, at du vælger virksomhedsform. Virksomhedsformen afhænger af virksomheden, dets formål, og om den eksempelvis skal drives som et aktieselskab sammen med andre eller som et enkeltmandsvirksomhed
Hvis din virksomhed skal sælge momspligtige varer online i Sverige, skal du momsregistreres hos Skatteverket.
Læs mere om momsregistrering i Sverige