Her kan du finde information om at have ansatte i Sverige.
I denne guide får du blandt andet tips til, hvordan du kan rekruttere medarbejdere fra Sverige.
Se hvilke trin din nye svenske medarbejder skal igennem for at få udbetalt sin danske løn. Sådan søger han/hun om cpr-nummer, skattekort og åbner bankkonto.
I denne FAQ-guide giver vi dig svarene på nogle af de mest typiske spørgsmål ifbm. at ansætte nyt personale fra Sverige, heriblandt rekruttering, skat, ansættelsesforhold, løn, registrering etc. for svenske ansatte.
Hvis du er på udkig efter svenske medarbejdere, kan du nedenfor få hjælp til at komme i gang med rekruttering af personale fra den svenske side af sundet.
Det danske og svenske uddannelsessystem minder meget om hinanden, hvorfor kvalifikationerne ligeledes er meget ens.
Har du en dansk virksomhed med ansatte, der skal udføre arbejde i Sverige, skal du som udgangspunkt registreres som arbejdsgiver i Sverige. Dette gælder uanset, om du har fast driftssted eller ej i Sverige.
Din svenske medarbejder ansættes efter almindelige danske regler på arbejdsmarkedsområdet. Det er derfor ikke meget anderledes end at ansætte en dansker. Der er dog nogle forskelle og generelle vilkår, du som arbejdsgiver og medarbejder kan have glæde af at vide.
Den svenske ansatte, som skal arbejde i Danmark, skal ansættes på en dansk kontrakt, og følger danske arbejdsmarkedsregler. Det er vigtigt, at du som arbejdsgiver nøje gennemgår ansættelsesaftalen sammen med din medarbejder, så I er enige om forudsætningerne.
I forbindelse med hjemmearbejde er der visse regler, der er gældende. I denne artikel får du en beskrivelse af reglerne for den som bor i Sverige og er ansat i Danmark.
Læs om hvad du skal være opmærksom på i forhold til skat og social sikring, når du ansætter både svenske og danske medarbejdere, der skal arbejde i Sverige.
Når du ansætter en svensk medarbejder, skal du tegne en arbejdsskadeforsikring for den ansatte.