Guide - Salg og markedsføring i Sverige

Seneste opdateret 09-07-2024
I denne guide, får du et overblik over de relevante regler og love for salg og markedsføring i Sverige. Du finder desuden tips til at komme godt ind på det lokale marked, samt en introduktion til svenske myndigheder.
Print
1.

Sæt dig ind i Servicedirektivet

I både Danmark og Sverige gælder EU’s servicedirektiv, som gør det lettere for virksomheder at sælge tjenester inden for EU- og EES-lande.  

Servicedirektivet omfatter en lang række tjenester inden for forskellige brancher. Hovedreglen er, at alle tjenester der udføres af private tjenesteudøvere, er omfattet af reglerne. Eksempelvis er bygge- og anlægsbranchen omfattet af servicedirektivet. En række brancher er dog undtaget, eksempelvis tjenester inden for finans, sygepleje, samt vikarbureauer. 

 

Læs mere om salg af tjenesteydelser og varer i Sverige

2.

Sæt dig ind i Marknadsföringslagen

Marknadsföringslagen i Sverige modsvarer på mange måder den danske markedsføringslov og er en central lov for, hvordan du må markedsføre din virksomhed og dine produkter/tjenester i Sverige.  

Marknadsföringslagen gælder udover markedsføring af varer, tjenester, produkter, mm. også for al reklame og kontakt mellem virksomhed og forbrugere, der har til formål at forbedre salg og tilgang af et vidst produkt. Loven kræver desuden, at virksomheder informerer om forbrugeres reklamationsret ved salg af et produkt.  

Marknadsföringslagen stiller derudover krav til udformning af reklamer og markedsføring, som skal fremstå som tydelig markedsføring og med en tydelig afsender. Den indeholder desuden forbud mod vildledende og aggressiv markedsføring.  

 

Læs mere om markedsføringsloven på Hallå konsument

3.

Den svenske forbrugerombudsmand: Konsumentombudsmannen 

Ligesom i Danmark har Sverige en forbrugerombudsmand, som kaldes Konsumentombudsmannen.  

Konsumentombudsmannen overvåger det svenske marked og arbejder i forbrugernes interesse for at virksomheder skal overholde de gældende love.  

Hvis ikke din virksomhed overholder love og regler i Sverige, vil konsumentombudsmannen kontakte dig med krav om ændringer. Hvis du ikke forbedrer de omtalte mangler, kan dig og din virksomhed potentielt havne i retten. 

 

Læs mere om Konsumentombudsmannen i Sverige

4.

Undersøg det lokale marked 

Hvis dig og din virksomhed står overfor at skulle drive markedsføring eller salg i Sverige, giver det først og fremmest god mening, at du sætter dig grundigt ind i det svenske marked og din branche først.  

Du kan researche og lave en markedsanalyse på egen hånd, men i mange tilfælde, er det en god idé at tage kontakt og samarbejde med lokale virksomhedsrådgivere, der har ekspertise og know-how om det givne marked.  

 

Få gratis rådgivning hos øresundsvejlederne

 

Find nyttige links til markedsinformation i Sverige

5.

Specielt for e-handel – regler ved fjernhandel 

Hvis du og din virksomhed beskæftiger jer med e-handel og sælger varer online, er der visse regler og love, som du skal være opmærksom på. I Sverige gælder “e-handelslagen” og “lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler”. 

 

Regler ved fjernsalg: E-handelslagen 

E-handelslagen i Sverige stiller krav til at sælgere skal give en række informationer ved online salg. Heriblandt om: 

  • Sælgerens navn, adresse, e-mail og organisationsnummer 
  • Pris på varer og tjenester, samt om potentielle skatter og fragtomkostninger 

 

Læs mere om e-handelslagen på konsumentverket.se 

6.

Skat- og momsregistrering af din virksomhed i Sverige 

Hvis du driver forretning i Sverige, skal du som regel registrere dig hos Skatteverket – uanset om du har fast driftssted eller ej.  

 

Læs mere om skatteregistrering for udenlandske virksomheder i Sverige

 

Registrer din virksomhed på skatteverket.se

 

Hvis din virksomhed sælger momspligtige varer eller ydelser i Sverige, skal du også momsregistreres hos Skatteverket.  

 

Læs mere om momsregistrering i Sverige 

Fandt du denne information relevant?

Vil du uddybe dit svar?

Tak for dit svar.

Ring endelig til os

Vores personale fra Skatteverket, Försäkringskassan Länstyrelsen og Arbetsförmedlingen sidder klar til at besvare dine spørgsmål.

Øresunddirekts telefonlinje er åben alle hverdage på telefonnummer: 040 - 17 64 00

Støttes af