Ny dansk lov om tidsregistrering træder i kraft 1. juli 2024

D. 10-06-2024
Fra den 1. juli 2024 træder en ændring af den nuværende arbejdstidslov i kraft i Danmark. Ændringen pålægger alle danske arbejdsgivere at implementere systemer til tidsregistrering af medarbejderes daglige arbejdstid for at sikre overholdelsen af de gældende regler om hviletid og maksimal ugentlig arbejdstid.
Print

Hvad virksomheder skal vide og gøre inden 1. juli 2024

Inden den 1. juli skal virksomheder sørge for at have et system til rådighed til tidsregistrering. Hvis din virksomhed har svenske ansatte, skal de også have mulighed for at tidsregistrere, uanset om de arbejder i Danmark eller Sverige.

Ændringen af arbejdstidslovet er foranlediget af en afgørelse fra EU-Domstolen. Arbejdstidsloven stiller følgende krav:

  • Maksimal ugentlig arbejdstid: Medarbejdere har ret til en maksimal ugentlig arbejdstid på 48 timer.
  • Daglig hvile: Der skal sikres sammenhængende daglig hvile på mindst 11 timer.
  • Ugentlig fridag: Medarbejdere skal have mindst én ugentlig fridag.
  • NYT: Tidsregistreringssystem: Virksomheden skal indføre et tidsregistreringssystem, som er objektivt, pålideligt og tilgængeligt.
  • Adgang til data: Medarbejderne skal have adgang til egne registrerede data, og arbejdsgiveren er forpligtet til at opbevare dem i fem år.
  • Myndigheders gennemgang: Systemet skal være tilgængeligt for myndighedernes gennemgang.

Valg af tidsregistreringssystem

Din virksomhed kan frit vælge, hvordan arbejdstiden skal registreres. Det kan være alt fra et simpelt Excel-ark til et avanceret tidsregistreringssystem, så længe medarbejderne har adgang til at registrere deres samlede daglige arbejdstid.

Specielt for virksomheder med svenske medarbejdere

Loven gælder for alle medarbejdere, også dem som eventuelt arbejder fra Sverige. Hvis du er registreret som virksomhed i Sverige, er det værd at vide, at arbejdstidsloven også gælder i Sverige, men at der endnu ikke er indført lovgivning om tidsrapportering.

Har du spørgsmål?

Er du i tvivl om, hvordan den nye lov om tidsregistrering påvirker din virksomhed og dine ansatte? Vores øresundseksperter står klar til at rådgive virksomheder i Øresundsregionen om alt fra ansættelsesforhold til GDPR, skat, pension og meget mere.

Send et spørgsmål til øresundseksperterne

 

 

 

 

 

 

 

Fandt du denne information relevant?

Vil du uddybe dit svar?

Tak for dit svar.

Støttes af