Huskeliste til din svenske medarbejder

Seneste opdateret 26-04-2024
Se hvilke trin din nye svenske medarbejder skal igennem for at få udbetalt sin danske løn. Sådan søger han/hun om cpr-nummer, skattekort og åbner bankkonto.
Print
1

Dansk CPR-nummer og skattekort

En medarbejder med bopæl i Sverige, som bliver ansat i en dansk virksomhed og skal arbejde i Danmark, skal have et dansk CPR-nummer og skattekort.

Når der er en underskrevet ansættelseskontrakt, skal blanket 04.063, udfyldes og sendes til Skattestyrelsen sammen med kopi af pas eller anden billedlegitimation og personbevis fra Skatteverket i Sverige, og eventuelt vielsesattest og familiebevis, hvis man er gift og lever sammen. Dertil kommer kopi af ansættelseskontrakten, underskrevet af arbejdsgiver. Det står i vejledningen på blanket 04.063, hvordan materialet skal sendes til Skattestyrelsen.

 

Hent blanket 04.063 her på skat.dk

2

Indberet løn via eIndkomst

Når medarbejderen oplyser dig sit CPR-nummer og bankkontonummer, kan du hente skattekortoplysningerne og indberette løn via eIndkomst.

 

Indberet løn via eIndkomst på Skattestyrelsens hjemmeside

3

Et særligt sundhedskort

For at din medarbejder kan få et særligt sundhedskort, skal de ansøge online via borger.dk. I ansøgningen skal medarbejderen kunne vedhæfte en kopi af sin ansættelseskontrakt og de tre seneste lønsedler. Et særligt sundhedskort giver medarbejderen ret til sundhedsydelser i Danmark.

 

Ansøg om særligt sundhedskort på borger.dk

4

Dansk a-kasse

Din medarbejder kan tage kontakt til en dansk a-kasse og ansøge om medlemskab der. Medarbejderen er uforsikret, hvis vedkommende alene bliver i den svenske a-kasse, når vedkommende arbejder i Danmark. En pause i medlemskabet indebærer, at man kan miste sin ret til dagpenge. Man skal først melde sig ud af sin svenske a-kasse, når man har skriftlig bekræftelse på, at man er blevet medlem af en dansk a-kasse.

 

Læs mere om dansk a-kasse (på svensk)

5

Pendlerkonto

Som lønmodtager i Sverige er man vant til, at lønnen udbetales den 25.-27. i hver måned, mens det i Danmark oftest er den sidste hverdag i måneden. Det er muligt for medarbejderen at få en pendlerkonto hos de fleste store banker.

6

Distancearbejde

Arbejder medarbejderen nogle gange hjemmefra eller rejser uden for Danmark på forretningsrejse? Det kan påvirke medarbejderens socialsikringstilknytning, hvor de skal betale skat, og at du som arbejdsgiver skal registrere dig som arbejdsgiver i Sverige og foretage svenske skattetræk fra medarbejderens løn. Du kan læse mere om gennem nedenstående links.

 

Læs mere om distance- og hybridarbejde i Sverige

 

Læs mere om registrering som arbejdsgiver i Sverige her

Fandt du denne information relevant?

Vil du uddybe dit svar?

Tak for dit svar.

Når du skal rekruttere medarbejdere fra Sverige

Der er en række ting, man bør tage højde for, når man vil rekruttere en ny medarbejder fra Sverige.

Vi kan hjælpe dig

Du kan få omkostningsfri hjælp med dine spørgsmål omkring at etablere eller drive business på tværs af Øresund.

Se nedenstående muligheder:

Støttes af